Het kan vriezen.. - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jordi - WaarBenJij.nu Het kan vriezen.. - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jordi - WaarBenJij.nu

Het kan vriezen..

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

07 November 2014 | Mongolië, Ulaanbaatar

Er zijn van die momenten waar je er min of meer van uit gaat dat iemand weet wat hij doet. Tot diegene stotterend en wegzakkend over ijs rijdt. Het is niet al te diep en ik denk dat dat ons redt. De triomfantelijke kreet verraad opluchting. Tulegen, de chauffeur van dienst, brengt ons naar zijn huis. De koeling is stukgevroren en eist vervanging. In de garage staan diverse bekenden om hem heen. Wodka in de hand. Meteen wordt me een afgesneden flessenhals toegestoken, die dient als glas. Mijn bedankje leidt tot een lachsalvo. De inwoners van het dorpje zijn kennelijk niet gewoon met toeristen, menigeen draait zijn hoofd om.

Reparaties dwingen ons te slapen in Tulegen’s huis, dat barst van de kinderen. Dat is best leuk. Voor een half uur. Moeder vindt veel goed. Moeten ze niet naar school? Warm water uit de fluitketel is mijn douche. Ook mijn sokken was ik.. dat doe ik niet goed. Het meisje grijpt ze en begint ze fatsoenlijk te schrobben. Het jongetje ontfermt zich over mijn andere paar. Goede service, ik begrijp nu beter waarom ze thuis worden getolereerd. Hoewel het aan de ene kant frustrerend is om geen enkele privacy te hebben, is het wel de ultieme manier om het leven van de familie te bestuderen. Het huis bestaat uit de het leefgedeelte en het slaapgedeelte. Vader, moeder en de vier kinderen slapen daar gezamenlijk. Boter, een smakeloos soort broodjes en opgedroogde brokken kwark staan altijd op de tafel. Wanneer er iemand op bezoek komt krijgt diegene direct thee. Steekt een lepel boter in zijn mond. En steekt de lepel weer terug in de boter. Als de jongste zoon van een kruk lazert kijkt moeder niet op of om. Het kind staat op en loopt verder. Later zie ik hem direct naast de voordeur zitten poepen. Niemand die het vreemd vindt. Z’n zus ruimt op. Zie ik die van mij niet doen.

Het is definitief, het oude busje gaat ‘m niet worden. Een jeep is het vervangend voertuig. Hobbelen dat het een lieve lust is. Eenmaal contact met het dak is genoeg, ik houd mijn hoofd de rest van de rit schuin. Ditmaal is er duidelijke bezorgdheid voor het oversteken van de rivier. Geruststellend. Horten en stoten, achteruit voor een aanloop. De hoogste berg van Mongolië ligt in Altai Tavan Bogd NP. Het is hier koud genoeg voor de sneeuw om te blijven liggen, wat de wegen onbegaanbaar maakt voor de auto. Het was niet zonder hulp dat de Mongolen de halve beschaafde wereld hebben veroverd, paarden draaien hun hoef niet om voor een laagje sneeuw. Uiteraard moet de rivier weer overgestoken worden. De wijsheid dat krakend ijs niet breekt kennen ze hier denk ik niet. Niets zo ontnuchterend als een rivier oversteken waarvan de bovenkant bevroren is en die je verderop gewoon ziet stromen. Met een slordige 700 kilo paard aan een leidsel.

Kou. Een uitgesproken fan ben ik er nooit van geweest. Toch voel ik een bepaalde aantrekkingskracht. Misschien ben ik zo’n persoon die zich eerst moet branden voor hij genoeg respect voor het vuur ontwikkeld. Ik heb wel aan mijn bescherming gedacht, hopelijk zorgt mijn gezichtsbeharing voor extra isolatie. Best mannelijk. Nu nog schapen drijven. En een adelaar. Eenmaal in het zadel wordt pas goed duidelijk hoe misleidend de diepte van het landschap is. Die bergkam lijkt zo dichtbij. Na twee uur toont Khuiten Uul zich, 4374 meter hoog. Alleen de top is te zien, maar ik geloof het wel. Handen en voeten zijn gevoelloos. De zon toont wat mededogen en terug in het huis herstel ik vlakbij de kachel, boven een potje schaak. Een week later is het gevoel in mijn hand nog niet terug.

Een taxi bespreken is niet nodig verzekert de receptioniste. De taxistandplaats is immers voor de deur van het hotel en er staan er zat. Alleen niet om acht uur de volgende ochtend. Lopen dan maar, de kou gewend. Not. Met het geluk aan de zijde is een gewillige chauf snel genoeg gevonden. Het hostel voelt als thuiskomen en ik twijfel tussen niets doen en zo min mogelijk uitvoeren. Beide gaan me niet slecht af. De dagen daarop leer ik Ulaanbatar beter kennen. Ik moet mijn oordeel deels bijstellen; hoewel mensen zich af en toe straalbezopen op straat bevinden, vallen ze niemand lastig. Overdag is men in het algemeen de vriendelijkheid zelve. Ook hier houden ze er een duivenverzameling op na en ook hier houden ze zich op bij een monument.

Vanouds hebben ze in Mongolië een bijzondere manier van zingen, men zingt met keelklanken. Lastig uitleggen, je had er bij moeten zijn. In navolging spreid ik mijn eigen kunsten tentoon tijdens een avond karaoke. Ik zal niet ontkennen dat de kelen uitgebreid gesmeerd worden met vloeistoffen die de zangkwaliteiten van eenieder flink verbeterd. Maar alsnog krijg ik geen klachten over mijn prestaties.

  • 08 November 2014 - 11:07

    Hanna Kinkel:

    Heerlijk Jordi genoten heb ik van je laatste 2 reisverslagen, geweldig de manier waarop je de indrukken neerpent, nog steeds zie ik gebeuren wel onder het genot van een CV op 21 graden wat je allemaal meemaakt. zal ik aan je ouders vragen of dat zij schapen willen gaan houden aan het vlees ben je straks zo gewend dat je ouderwetse Hollandse koe iets minder op prijs stelt
    Thee met boter geweldig maar wij houden wel bij een pindarotsje of Nogablokje
    Hoe gaat het met je nek want een hele rit je hoofd scheef houden om niet meer bulten te krijgen valt ook niet mee( maar goed tegen nekpijn hebben ze vast schapenvet) je krijgt van mij nu een lieve groet
    en tot het volgende verslag

    Hanna ♥♥

  • 08 November 2014 - 20:58

    WinnyHarry:

    ha Jordi,
    gelukkig heb ik nu fotoos gevonden/gezien. Ongelooflijk he zo een gebied niets en bijna niemand.
    Je boft toch dat je zo dicht bij die, zo lijkt het, buitengewoon vriendelijke mensen.
    Heb je al mooiere portretten van hen dan de fotograaf van je schitterende boek alhier?
    Ondanks al die beschreven ontberingen, zie je er nog wel een soort gezond uit....of is dat schijn?
    Hopelijk heb je geen vervelende kwalen agv het andere nou ja eten en het vet en ongetwijfeld tekort aan andere zaken.
    Ik ga er zomaar vanuit dat je na je vakantie fulltime schrijver gaat worden. Het is leuk om te lezen.
    goed vervolg en tot het volgende verslag
    xx HarryWinny

  • 01 December 2014 - 19:30

    Erwin:

    Zelf met foto's deze keer. Toe maar. Je hebt helemaal een dikke kop gekregen van de kou, hoe kom je aan je eiwitten dan? Ik ga nu je volgende verhaal lezen. Liefde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Transmongolië naar Tibet '14

Treinen.

Recente Reisverslagen:

25 December 2014

Himalaya

21 December 2014

Tibet

11 December 2014

Chinees

04 December 2014

Uitzicht

22 November 2014

Meer eten
Jordi

Actief sinds 06 Jan. 2009
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 142242

Voorgaande reizen:

28 November 2018 - 03 Maart 2019

Midden-Amerika '18-'19

28 Juni 2018 - 20 Juli 2018

De berg op '18

27 November 2017 - 03 Maart 2018

Zuid-Amerika '17 / '18

31 Juli 2017 - 24 Augustus 2017

Canada ´17

18 November 2016 - 13 Februari 2017

Nieuw-Zeeland '16 / '17

15 Augustus 2016 - 28 Augustus 2016

Baltisch gebeuren '16

21 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Tropique '15

19 December 2014 - 21 Februari 2015

Hindiland '14 / '15

30 September 2014 - 19 December 2014

Transmongolië naar Tibet '14

07 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Beetje Balkan '13

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Roadtripping ' 12

23 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

Roadtripping '11

24 Januari 2010 - 31 Januari 2010

New York, New York! '10

25 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Roadtripping '09

11 Januari 2009 - 01 Mei 2009

Kaapstad '10

11 April 2007 - 21 April 2007

Chinareis '07

Landen bezocht: