Rollen - Reisverslag uit Darjeeling, India van Jordi - WaarBenJij.nu Rollen - Reisverslag uit Darjeeling, India van Jordi - WaarBenJij.nu

Rollen

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

04 Februari 2015 | India, Darjeeling

Nieuwe dimensies in mijn treinervaringen; de Indiase versie. Hardblauwe kleuren, niet al te schoon. De lage prijs uit zich in een gebrek aan beddengoed, een slaapzak brengt uitkomst. Nodig ook, overal kieren en gaten, de kou hangt in de coupé. Een leeg plastic zakje dwarrelt heen- en weer door de tochtstromen. Boven mij ligt iemand verschrikkelijk verkouden te zijn. Dommelend de nacht door. Een site biedt de mogelijkheid te checken of de trein volgens schema rijdt. Op z’n tijd. Ze bieden het allemaal; schone kamers, hete douche, wifi. Voor een goede prijs. Hoeveel? Kom binnen, dan praten we erover. In werkelijkheid doen de meeste guesthouses aftands en versleten aan. Tijdelijk geen stroom, dus geen heet water. Excuses. Ik krijg een warmte-element toegereikt, zoals je ze in waterkokers ziet. Emmertje vullen, water verwarmen, tada; douche. Na een vastberaden poging (een paar flinke schokken) laat ik het er bij zitten.

Eerder haalde ik aan dat het barst van de bedelaars. Inmiddels heb ik achterhaald dat veel van hen professioneel bedelaar zijn. Hoe zwaarder misvormd of meelijwekkend, hoe beter de business. Dus wordt er een show opgevoerd. Moeders vragen om melk voor hun kind. Als je het koopt en hen de rug toekeert, verdelen ze het geld met de verkoper. Aan hun tanden kun je zien dat ze zich gewoon tabak kunnen veroorloven. Een man loopt de hele dag met krukken en hangt een zielig verhaal op. Ik zie hem aan de lopende band geld ophalen. Terwijl hij het geld wegstopt werpt hij me een oogverblindende glimlach toe. Echt kwalijk nemen kan ik het ze niet, maar ik ergens oordeel ik wel. Is het omdat ze me een slecht gevoel geven over mezelf, omdat ik niets geef? Of is het meer het ‘handje ophouden, lekker makkelijk’ wat me dwarszit? Ik ben niet op de hoogte van hun tegenslagen of gebrek aan kansen. En toch.

’s Lands populairste sport- en vrijetijdsbesteding; cricket. Braakliggende stukje land langs de kant van de weg, wat spelers, wickets, een bat en een bal, meer is er niet voor nodig. Ik wordt door de kinderen uitgenodigd ook een bal te slaan. Zijn al die keren softbal tijdens de gym zowaar ergens goed voor, zet ik mezelf niet compleet voor paal. Een bekend fenomeen is de Indiase ziekte, vroeg of laat krijgt bijna elke toerist hier een rommel in de buik. Toch kan ik wel zeggen dat je je hier geen buil kunt vallen aan het eten. Zeer veel variatie, en met enigszins gezond verstand zijn risico’s te beperken. Verschillende soorten brood, curry’s, rijsgerechten, komt u maar.

Geen betere manier van verplaatsing dan een gemotoriseerde tweewieler. Dat doet me denken. Niet gehinderd door het bezit van een dergelijk rijbewijs schaf ik een geschikt stalen ros aan. En wát voor een. Een week geleden had ik er nog nooit van gehoord, nu mijn nieuwste trotse bezit. Van origine Engels, maar sinds het failliet de trots van de natie. (Het motorlievende gedeelte althans, en dat zijn er nogal wat.) De Royal Enfield Bullet Electra. Aangenaam. Zo groot en zwaar als een tank, het gas loslaten is meteen afremmen. Hij heeft zijn 350cc’tjes dan ook hard nodig om vooruit te komen. Wat een machtig gevoel om de machine te voelen en besturen, het zware gebrom van de motor is een genot om te horen. Meer tour- dan racemonster vermeld de teller, met maximaal 160 km/u. Niet dat ‘ie werkt overigens. De gedachte telt.

Rijden in India zou ik willen beschrijven als een lesje verkeersanticipatie voor gevorderden. En een stoomcursus in mijn beheersing van de Enfield. Die vrachtwagens hè, zouden die ergens om geven? Hoewel ik in alles in mijn recht sta, ze bevinden zich namelijk op míjn weghelft, ga ik toch de vluchtstrook maar op. Eieren voor je geld verhaal. Het duurt niet lang voor ik doorheb dat de Indiase km niet vlot te berijden is. De wegen zijn in het algemeen vrij goed, op flinke gaten op z’n tijd na. Soms kan ik hele stukken tweebaanse (tol)weg volgen, dan weer volg ik B(C?)-wegen. Bij elk plaats is het flink afremmen, want alles en iedereen bevind zich op de hoofdkruising tussen dorp en weg. Zeer lokale kwesties van ‘zeer langzaam tot stilstaand verkeer’. Laat ik toeterend niet vergeten. Het is een soort voertuigworstelen, hoe groter hoe meer recht. Eh, macht.

Uiteraard mis ik mijn afslag en voor ik dat door heb ben ik al mijlenver uit de slinger. Dat kost me minstens een dag. Mijn wantrouwen tegenover het aanbod mij de weg te wijzen is compleet ongeplaatst, men rijdt een heel stuk voor mij uit, zelfs door een tolpoort, en schrijft mijn vervolgroute op een blaadje. Voor ik van de verrassing bekomen ben is de auto al weg. Goede kerel. Alleen die kledingstijl.. Het valt lang niet altijd mee om een onderkomen te vinden, de richting vragen levert meestal vage gebaren ‘die kant’ op. Als ik al begrepen wordt. Een mens moet eten. Toch voelt het elke keer weer ongemakkelijk als een aantal man, dan wel niet subtiel, in de gaten houdt hoe ik een hap neem. In het algemeen niet opdringerig, wel aandachtig. En ik mag weer. Blij dat ik rij.

  • 04 Februari 2015 - 14:39

    Winny:

    Hee wat nou waar ligt Sikkem.....je bent er n soort vlakbij. Dus ook in de buurt van Buthan.....maar je doet t niet vermoed ik. Tsja je hebt nu n nieuwe...motor gekocht met en of zonder rijbewijs is zeker geen enkele issue?
    Jor hoe is nou met jouzelf?
    Heb je de smaak te pakken en vervult het je wens die je al zolang hebt?
    Wat zijn de plannen vanaf Maleisië verder Indonesie op aan of richting Japan. Ook boeiend om te beleven schat ik in.
    Wel hier hebben we inmiddels ook wel weer wat zin in een naderende lente en zomer.
    Goed vervolg en ferme handdruk van Harry en kus van ondergetekende
    Bye Winny

  • 05 Februari 2015 - 07:55

    Lei:

    Goed stuk! (Mag dan ook gezegd worden). Spannend hoor, India. Mij lijkt het niets om precies de redenen die je hierboven beschrijft: smerig, bedelaars, gevaar in het verkeer. Ben benieuwd naar jou positieve ervaringen van dit land. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Darjeeling

Hindiland '14 / '15

Brahma(n), Vishnoe en Shiva.

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2015

Sikkim

04 Februari 2015

Rollen

26 Januari 2015

Pracht

20 Januari 2015

Stof

11 Januari 2015

Trappen
Jordi

Actief sinds 06 Jan. 2009
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 142255

Voorgaande reizen:

28 November 2018 - 03 Maart 2019

Midden-Amerika '18-'19

28 Juni 2018 - 20 Juli 2018

De berg op '18

27 November 2017 - 03 Maart 2018

Zuid-Amerika '17 / '18

31 Juli 2017 - 24 Augustus 2017

Canada ´17

18 November 2016 - 13 Februari 2017

Nieuw-Zeeland '16 / '17

15 Augustus 2016 - 28 Augustus 2016

Baltisch gebeuren '16

21 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Tropique '15

19 December 2014 - 21 Februari 2015

Hindiland '14 / '15

30 September 2014 - 19 December 2014

Transmongolië naar Tibet '14

07 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Beetje Balkan '13

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Roadtripping ' 12

23 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

Roadtripping '11

24 Januari 2010 - 31 Januari 2010

New York, New York! '10

25 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Roadtripping '09

11 Januari 2009 - 01 Mei 2009

Kaapstad '10

11 April 2007 - 21 April 2007

Chinareis '07

Landen bezocht: