An ordinary week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jordi - WaarBenJij.nu An ordinary week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jordi - WaarBenJij.nu

An ordinary week

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

23 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Tiktik. tikketik.. ketikketik.. Nee, geen regen, het toetsenbord dat ik hier gebruik klinkt als een typemachine. Over regen gesproken, is er daar nog wat van gevallen de laatste tijd, gisteren ofzo?
Deze week heb ik hier een waar koudefront moeten overleven, het was tussen de 21° en 26° Celcius. Ik ben geen mietje, tenminste niet zo heel erg, maar dat is toch wel errug koud. Ondanks dat ik een paar vesten en lange broeken bij me heb, ben ik gewoon verkouden. :P
Tikketik.. jaja, dat klinkt als een ijverig werkende ik. Nog steeds hardwerkend, en productief. Mijn dagelijkse dieet bestaat uit een bakje musley met yoghurt, koffie en water, en op z’n tijd een hand drop. Probeer het eens zou ik zeggen, prestaties gegarandeerd. Oh, en muziek in de oren geplugd natuurlijk.

Ik zit de hele week met Frits opgescheept. Het probleem is dat de motor altijd even moet warmdraaien in het begin, dus regelmatig kom ik stil te staan in de eerste bocht die ik neem. Verder rijdt hij eigenlijk prima. Heel af en toe zie ik in de verte een schimp van Marley, maar het blijft bij zwaaien.
Deze week heeft de duivel zijn tabak waarschijnlijk onderschat, want op een avond staat Devil’s Peak in lichterlaaie. Het vuur loopt over bijna de hele lengte aan de kant waar wij wonen, wat een spectaculair uitzicht opleverd. Midden in de nacht krijgen we bezoek van onze voormalige huisgenoten, die uit veiligheidsoverwegingen vertrokken zijn uit hun huis, dat een stuk dichter bij de vuurhaard ligt. Het duurt uiteindelijk 3 dagen voor de brand onder controle is, een aardig fikje dus. Geluk bij een ongeluk is, dat als de wind de andere kant opgestaan had, er dikke problemen hadden geweest. Het vuur zou in dat geval richting een heel groot stuk natuur zijn geblazen, wat veel moeilijker te blussen zou zijn en een stuk kostbaarder is.

Nog meer bijzonder nieuws, ditmaal iets aangrijpender. Op een mooie zonnige dag besluit ik rond het middaguur de beentjes even te strekken. Koud het hek uit bekruipt me een heel leeg gevoel.. Frits is foetsie! Check, check, dubbelcheck. Hij stond echt recht voor de deur! Wat is Obs. toch een heerlijke buurt.
Rechtsomkeer gemaakt, Luna ingelicht. De eerste reactie van Mark is; ‘kut.’ Het is een wat ingewikkeld verhaal, maar weer een andere gozer is de eigenaar van de auto. Niet veel later krijg ik een telefoontje van Mark, met de reactie; ‘Ian (zoals hij heet) is eigenlijk wel blij, hij zat er al eeuwen op te wachten tot de opel gejat werd, dat ding is toch verzekerd.’ Goeie zaak, verminderd mijn schuldgevoel een stuk, ook al kan ik er weinig aan doen.
Nelly heeft ondertussen de polie gebeld (‘Er is hier een auto gestolen.’ Politie: ‘Joh, alweer? Dat is al de zoveelste.’), die 10 minuten later voor de deur staat. (leest u mee ‘meer blauw op straat’ Nederland?). In eerste instantie blijven de mannen tot mijn verbazing buiten het hek staan, dat al geopend is. Dan wordt duidelijk dat ze de hond uit de boom kijken, aangezien hier 3 honden rondlopen hebben de agenten aquute drempelvrees. :P
Hen verzekerend dat de meiden alleen maar blaffen loods ik ze naar binnen. Tijdens ons praatje en het nagaan van het nummerbord, beginnen beide agenten te glimmen, terwijl de een aan de ander vraagt wat het nummerbord ook al weer is dat hij op zijn hand heeft geschreven.
Zonder uitleg vraagt hij me om even snel mee te gaan. Best joh. We rijden een blokje om (wat me meteen duidelijk maakt waarom iedereen hier rijdt zoals hij rijdt, man wat scheurt die gozer). Onze bestemming is een soortgenoot van Frits, met als enige verschil dat dit exemplaar er nog wel staat. Of dit hem misschien is, nee dus. Hij ziet er wat minder minder verrot uit. Er is ook geprobeerd deze te stelen, te zien aan het doorgesneden stuur, om zo het stuurslot te kunnen verwijderen. Stelletje prutsers, als je al zover bent neem dan geen ander, zoals die van mij bijvoorbeeld.
We gaan (lees: racen) weer terug naar de Lodge waar we de papierwinkel afhandelen. Ik zie het maar zo, het had allemaal een stuk erger had kunnen zijn, stel dat het met Marley had gebeurd. En het maakt mijn Afrika ervaring tenminste compleet.

Aan het eind van de week hebben we een braai bij Mark thuis, ten afscheid van Angie. We zijn met Mark’s gezin, Brian’s gezin, de general manager, een huisvriend en 3 NL stagiars (de vervangers kloppen al op de deur ;)). Die gasten weten wat braaien is. Er gaat een onwijze lading vlees op 2 braais en daarna is het eten tot het buikje rond is. Leuke en interessante gesprekken, de sfeer is fantastisch en ik krijg echt zo’n niets moet alles mag gevoel. Daarna nog even naar een tentje waar de rest van de Lodge aan het poolen is om wat te drinken.

Gelukkig klaart het rond het weekend op en hebben weer normale temperaturen rond de 30°C. Ditmaal bevinden Frank en ik ons in de gidsenrol voor een 2e Devils’s Peak sessie. Met 6 man/vrouw gaat het allemaal wat langzamer, dus gaan we rond half 9 op pad, de route die we vorige keer hebben gelopen doen we nu andersom. Met een betere voorbereiding in de vorm van meer mondvoorraad vertrekken we vanaf de Lodge, dus we gaan de volle hoogte van de berg bedwingen.
Op een paar hoogtevreesmomentjes na gaat het allemaal zonder problemen. Over de berg lopend zien we pas goed hoe groot het vuur is geweest, het vuur is vanaf de voet tot de top geweest. We lopen dan ook de hele tijd in de as, wat mooie tekeningen op menig arm en been opleverd. Er is ook heel duidelijk te zien tot waar het vuur helemaal geweest is, best apart, gewoon een soort grens vanaf waar het weer groen is.
We doen 6 uur over onze tocht, en eindigen op een parkeerplaats. Aangezien niemand meer fut heeft bellen we onze vaste huistaxi, die ons ophaalt en in het zwembad afleverd. Biertje erbij, heerlijk. We eten sushi en eindigen op een balkon op Longstreet, waar veel uitgaansgelegenheden zijn gevestigd.

De volgende ochtend is het tijd om te surfen. Ik probeer een wat kleiner board, dat een stuk wendbaarder is. Ideaal maatje, al probeert ‘ie mijn adamsappel in m’n strot te rammen en krijg ik een kusje op m’n lip, maar dat mag pret niet drukken. Leren surfen zonder pijn lijden is blijkbaar geen optie. :) Daar staat tegenover dat het beter en beter gaat, dus we blijven proberen.
’s Middags is het tijd om uit te rusten van alle ontberingen, met een groep richting Kirstenbosch om te chillen in het gras, met salades, brood en wijn. Ondertussen is het open bakkie ons vaste vervoermiddel, en met z’n 10en in de achterbak is het altijd harstikke gezellig.
Per ongeluk kopen we kaartjes die ook toegang geven tot het concert, dus daar ook maar even kijken. Leuk bandje, en het uitzicht maakt het plaatje af.
Zondagavond is hét moment om uit te gaan in een strandtent in Clifton, La Med. Met een paar diehards gaan we er nog even op uit. Goede muziek en veel mensen die er waarschijnlijk al een tijdje rondhangen, en een aardige tent. Alweer een week voorbij..

Notes.
- Zo had ik het nog niet eens bekeken, struisvogels, here I come. Neh, gaat ‘m niet worden, mijn gewicht is te constant. Zie mijn dieet. ;) Voor de afkickverschijnselen ben ik ook een beetje bang, ik ben al hard bezig om dingen te bedenken die ik thuis kan gaan doen.
- Luie donder, uitslapen is zonde van je dag. :) Beter om te horen dat ik gemist word dan dat ik gemist kan worden. ;)
- Slecht. Wat zeg ik; waardeloos. Hoe kun je nou niet met 10-0 winnen.. Wat betreft de axe, klinkt goed!
- Droom? Of nachtmerrie?
- Goed man, succes dan maar.
- Das inderdaad een flinke berg ja, mocht ik heimwee krijgen ga ik daar wel heen. Ik zal eens bedenken wat voor naam geschikt is, maar zoiets is meer een gevoelskwestie. Ben benieuwd waar de trip heengaat. Gaat zeker lukken!
- Yup, ik denk dat ik de titel in een suske&wiske-achtige vorm giet, de jolige jordi klinkt wel aardig.
- Ga maar aftellen, volgende week licht ik een tipje van de sluier op. En ja, de tijd gaat snel. Het is gewoon eng om te zien hoe snel de dagen voorbij schieten. En naarmate het einde nadert gaat het alleen maar sneller..
- Ha! vandaar dat tegendoelpunt. :D Ik lees het al, in dit geval word ik niet gemist, ik ga maar eens kijken voor onderdak bij een ander team. ;) tNx for the wishes.
- Stoer, stoer.. ik doe het alleen om een interessant verhaal te kunnen schrijven. :P Het mooie van Kaapstad is dat de stad zo compact is. Ondanks de miljoenen inwoners (die trouwens veelal in de townships wonen) kun je binnen 15 tot 20 minuten de meeste dingen bereiken met de auto. En tijd moet je maken. Skydiven moet je zeker doen!

  • 23 Maart 2009 - 08:49

    Simoon:

    Nou over het weer hier gesproken, een schitterend weekend gehad met veel zon! Lekker in de tuin zitten, vrolijke mensen enzo.. Maar helaas is het getikktikk op dit moment hier toch echt regen.. ;)
    liefsxx

  • 23 Maart 2009 - 10:55

    Ilse:

    je verhalen zijn echt weer prachtig om te lezen. je beleefd zo veel! het was afgelopen dagen inderdaad mooi weer, en dat was te merken, lekker een verkoudheidje opgelopen nu! en jij zit gewoon weer met je 30 graden!
    heerlijk.
    xx

  • 23 Maart 2009 - 12:05

    Andrea:

    Wat maak jij toch een hoop mee! En je mag echt niet zeuren met je 21 - 26 graden ;)! Van mij mag het hier ook wel zo lekker zijn!
    Liefs!

  • 23 Maart 2009 - 12:25

    Hanna:

    Hoi Jor

    als dat surf board jou goed geraakt heeft kun je samen met Gerard Joling een duet gaan zingen ,lelijke verwende aap dat je bent met je 21 graden weet je wanneer het koud is als jij daar een ijsbeer tegen komt en die aan jou vraagt of je nog een bontjas te leen hebt,nog steeds wachten wij met kloppend hart welke plannen jij nog meer in petto hebt voor je verdere verblijf daar,maar goed volgende week is er weer een verslag hey jochie geniet
    nog even van een braai zo links en rechts een te coole week (niet in de vorm van 21 graden koud he)en tot mails

    liefs
    Hanna en John

  • 23 Maart 2009 - 14:47

    Leon...:

    Als jij met 21 graden al verkouden wordt ga je het moeilijk krijgen op werk Jordi ;)

    We hebben trouwens reddeloos verloren gisteren, van Alphen 8!!! Die staan 11e en wij 7e, en ze hebben ons met 1-5 klop gegeven. We stonden al 0-2 achter binnen 2 minuten door een geluksdoelpunt van hun en slecht verdedigingswerk van ons. Toen was het zoveel mogelijk Alphen de kop in drukken, wat opzich aardig ging, alleen jammer dat zij 3 of 4 spelers hebben die individueel veel verschil kunnen maken (de andere 10 spelers zijn maar een stelletje dummies!!). Maar het mocht dus niet baten. En ik had met mijn grote bek nog wel in het clubblaadje laten zetten: bij 10-0 krijgen jullie het 'patatje van Frans'. Hoogmoed komt voor de val...

    Mooi verhaal weer, regel jij dit jaar een braai om het voetbalseizoen af te sluiten? ;)

    x!

  • 23 Maart 2009 - 16:02

    Timbo:

    Ha die Jor! Nou als ik vertel dat het vandaag dik bewolkt is, waait en regent zal je wel grijnzen :P. verder weer veel plezier deze week!

    PS: Over Frits, ik wil niet racistisch zijn, maar ik denk dat het buitenlanders waren! Het schijnt dat daar heul veul afrikanen zitten! =D

  • 24 Maart 2009 - 17:51

    Lei:

    Hey Wil, hier alles prima hoor. Huis staat nog, hamster leeft nog (boven verwachting!) en wij zaten afgelopen weekend ook lekker int zonnetje op het terras. Nog geen 26 graden, maar een voorbode voor een mooie lente hier! Gino heeft net voor me gekookt, dus ik ga eten. Ik schrijf je binnenkort wel langer bericht, erg gebeurt hier de laatste tijd ook genoeg. XxX Patrick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Kaapstad '10

Stage en een stukje wereld.

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2009

:)

02 Mei 2009

The last inches

29 April 2009

Travel around part IV

22 April 2009

Travel around part III

22 April 2009

Travel around part II
Jordi

Actief sinds 06 Jan. 2009
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 142231

Voorgaande reizen:

28 November 2018 - 03 Maart 2019

Midden-Amerika '18-'19

28 Juni 2018 - 20 Juli 2018

De berg op '18

27 November 2017 - 03 Maart 2018

Zuid-Amerika '17 / '18

31 Juli 2017 - 24 Augustus 2017

Canada ´17

18 November 2016 - 13 Februari 2017

Nieuw-Zeeland '16 / '17

15 Augustus 2016 - 28 Augustus 2016

Baltisch gebeuren '16

21 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Tropique '15

19 December 2014 - 21 Februari 2015

Hindiland '14 / '15

30 September 2014 - 19 December 2014

Transmongolië naar Tibet '14

07 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Beetje Balkan '13

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Roadtripping ' 12

23 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

Roadtripping '11

24 Januari 2010 - 31 Januari 2010

New York, New York! '10

25 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Roadtripping '09

11 Januari 2009 - 01 Mei 2009

Kaapstad '10

11 April 2007 - 21 April 2007

Chinareis '07

Landen bezocht: