Denemarken - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Jordi - WaarBenJij.nu Denemarken - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Jordi - WaarBenJij.nu

Denemarken

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

15 Augustus 2011 | Denemarken, Kopenhagen

Het voelt altijd goed weer op reis te gaan. Ditmaal gaat onze roadtrip in noordelijke richting; knakkebröd, duur bier, blonde vrouwen en fjorden. In goed overleg is 7:00 als vertrektijd gekozen, wat uiteraard betekent dat we een kwartier later gaan rijden. Ons uitzwaaicomitee bestaat uit Stef en Gino. Ik bijt het spits af en begin met rijden. Tussendoor een pauzetje, koffie en een hapje eten. Patrick neemt het stuur over, maar beland in een file en een hoop wegwerkzaamheden. Erik brengt ons de Deense grens over. Het is een flinke rit, maar alles verloopt rustig. We hebben dan ook volop goede muziek bij ons.
Rond 18:30 komen we aan bij onze bestemming; het huis in Aarhus waar Emile woont, een van de Denen die enkele weken geleden bij Gino op bezoek was. Ik zeg huis, maar het is een onvervalste villa van 4 etages, compleet met flinke tuin en zwembad. Er wonen 10 studenten in, ze hebben genoeg keukens, badkamers en een flinke woon- en eetkamer.
Na de rondleiding doen we wat boodschappen voor het eten. Tijdens het koken onthult Emile de plannen, een thuisfeestje, wat hier gebruikelijk is. Het blijkt dat drank vooral in de kroeg heel duur is, in de supermarkt is het vergelijkbaar met Nederland. Onze gastheer blijkt goede cocktails te kunnen maken, de mojito’s smaken zoals ze horen te zijn. Halverwege de avond meldt Astrid, die we al in Nederland hebben ontmoet, zich ook. Daarnaast komen er nog wat vrienden van bewoners langs. Een zeer geslaagde avond volgt.
We brengen de nacht door in de woonkamer, redelijk fit beginnen we aan de dag. Het ontbijt is overvloedig. ’s Middags gaan we richting het centrum van Aarhus, met een groepje Denen als begeleiding; Emile en zijn vriendin, Maja, Astrid en Marie. We gaan naar het museum voor moderne kunst, wat best aardig is. Ondanks de lichte regen slenteren we nog wat door de stad, maar iedereen is het wel zat. Thuis ploffen we op de bank voor een film, Hannah. Eigenlijk is het een doodgewone zondagochtend (incl. NL weer). Al onderscheidt de Deense bediening zich zeer zeker. Als we hebben gegeten en de film is afgelopen doen we nog een bakje koffie en onze stroopwafels zijn een grote hit. Dan is het tijd om te slapen.

We bedanken onze gastheer, zetten Astrid thuis af en vertrekken ruim op tijd voor een hoofdstuk dat mij in mijn jeugd is onthouden; Legoland. Hoezee! De af te leggen afstand is niet zo groot en ruim voor het park opengaat zijn we op bestemming, tijd die we gebruiken voor koffie en de zoektocht naar een onderkomen voor de nacht. Alles in Billund is verrassend genoeg vol. Niet van slag door dit feit fixen we een ontbijtje en stappen dan het land van Lego in. We vermaken ons ruim 5 uur prima in het park. Het weer overtuigd ons niet om een camping te zoeken, dus we besluiten alvast een stuk richting Kopenhagen te rijden. Een hostel is vlot gevonden en we genieten de maaltijd in een buffetrestaurantje. Best gezond, met allemaal groenten enzo. Die avond doen we helemaal nossing (zoals Erik zou zeggen). Lezen, muziek, 3 woorden, heerlijk rustig.

Opgeladen voor de volgende dag, het hostelontbijt is best goed. We doen wat boodschappen en gaan dan naar de opgraving van een oud vikingfort. Een behoorlijke domper, er staat een museum zo groot als een (gemiddelde) slaapkamer met 3 pijlpunten en een hondekop, er staat een replica van huis zoals het eruit zag en de beschermwal is nagebouwd. Er lopen wel lieve schapen. En het zonnetje schijnt.
Een historische ervaring rijker gaan we verder naar Kopenhagen, waar we vroeg in de middag aankomen. Spullen uitladen, de bus gaat naar een straat waar het parkeren gratis is. Het is een stuk lopen naar het centrum en we belonen onszelf met een Burger van King. De rest van de middag slenteren we wat rond, Kopenhagen is best een mooie stad. Tivoli slaan we over, zo spannend zien die achtbanen er niet uit. Het avondeten gebruiken we bij het Hardrockcafé en als ik drinken ga halen wordt ik gevraagd om m’n id te tonen. Ik voel me gevleid dat ik er zo jong uitzie (oké, das niet waar, ik vraag of ze een grapje maakt) en stuur Erik daarna naar de bar. Die het zonder probleem meekrijgt. Volledig vertrouwend op de Lonely Planet lopen we kilometers door louche buurten, op zoek naar het tentje met de beste koffie van KH. Die nergens te vinden is, het is dan ook een druk uit 2007. Op het raadhuisplein is een (nog ongeïdentificeerd) bandje bezig, het klinkt best aardig. Onze voeten dwingen ons naar het hostel, waar we nog wat in de gezamenlijke ruimte hangen.

Sleepinheaven’s ontbijt is niet zo goed als we gewend zijn, maar je mag een gekocht ontbijt niet te kritisch beoordelen. Ofzoiets. We hebben vele opties doorlopen en het Frederiksborgslot is als beste naar voren gekomen. Begeleid door de zon die naar hartenlust schijnt, kunnen we de korte broeken voor het eerst tevoorschijn halen. Tot nu toe was het bewolkt met een aangename temperatuur. Het slot is ziet er erg mooi uit, al zijn we niet veel gewend na dat vikingdebacle. De binnenkant houdt ons een tijd lang zoet en de tuin is met het mooie weer helemaal een succes. Er is altijd tijd voor een kop koffie, waarna we weer naar Kopenhagen rijden voor zijn meest bekeken beeldje; de kleine zeemeermin. Ze is klein, niet echt knap en er staan massa’s mensen te kijken. Geen ideale omstandigheden. De fotosessie duurt niet al te lang, al is dat poseren best vermoeiend. De rest van de middag brengen we dan ook luierend door in een parkje met zicht op Ariël. We gooien wat met de rugbybal en doen verder heerlijk niets. Bij een klein tentje in de haven eten we een pizza en daarna nog een ijsje. :) Overigens hebben we zowel de haven als een of andere regeringsresidentie al lang in Legoland gezien. Erg indrukwekkend is de bloemenzee bij de Noorse ambassade, waar we nog even bij stilstaan. Ook de avond houden we ons rustig.

Als alle ochtendrituelen zijn doorlopen laten we Denemarken achter ons en rijden we richting Zweden. Met de weersverwachting voor Stockholm in gedachten is het plan om in een keer door te rijden. Onderweg rijden we door wat buien, dus in plaats van kamperen zoeken we een Formule1 hotel. De kamers zijn voor 2 volwassenen en een kind, maar omdat Patrick zich die ochtend heeft geschoren en zodoende het kind is mogen we op 1 kamer. Het bovenbed is berekend op 70 kilo, aangezien u dit leest is het goed afgelopen. Omdat we zo succesvol hebben bespaard op een kamer gaan we uitgebreid uit eten, erg lekker. Gevolgd door een rustig avondje. Kanttekening: niet alle Zweedse vrouwen zijn blond. En mooi.