Tibet - Reisverslag uit Lhasa, China van Jordi - WaarBenJij.nu Tibet - Reisverslag uit Lhasa, China van Jordi - WaarBenJij.nu

Tibet

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

21 December 2014 | China, Lhasa

Om van een lustig schijnend zonnetje naar royaal onder het vriespunt te gaan is niet veel nodig, een stukje vliegen is genoeg. Ik realiseer me eens te meer hoeveel groen een stadsbeeld kan opfleuren, Xining komt over als een grauwe industriestad, de enige kleuren in grijs en zandtinten. Hoogstens wat dennengroen. Een rondje lopen laat een hoop verschillen zien in het uiterlijk van mensen in vergelijking met eerder bezochte plaatsen. Grovere gelaatstrekken, donkerdere huidskleuren. In combinatie met winterkleding levert dat een totaal ander beeld op. In plaats van straatrestaurantjes en bijkomende activiteiten vindt het leven plaats binnen in eetgelegenheden. Ik laat me verleiden tot mangosap. Die wordt heet opgediend. Ach ja. Zolang je niets verwacht van hetgene wat je krijgt valt het zelden tegen is mijn ervaring. Het is gewoon anders. Chinees. Als ik een groep mensen zie staan wachten tot de school uit gaat, lijken de verschillen minder groot.

Museumkriebels. Het Tibetan Medicine Museum of China is de gelukkige. Gave architectuur, het is me alleen een raadsel waarom het zo ver buiten de stad ligt. Een kaartje kopen om enkele meters verder te laten afscheuren, zoals gewoon. Veel medische Tibetaanse kennis is de basis voor moderne geneeskunde. Of zo laat ik me wijsmaken. Maar al snel doet menig verklarende tekst mij fronsen. Cultuur en nalatenschap worden uitgebreid bejubelt, er wordt stilgestaan bij de Tibetaanse harmonie tussen mensen en de wereld. Dat we ons, als we er bij stilstaan, door trots vervuld mogen voelen, dat we er een voorbeeld aan kunnen (moeten?) nemen.
En daar wringt het. Geen enkel aspect van het China dat ik heb leren kennen valt met deze waarden te rijmen. Chinezen komen luidruchtig, verblijven luidruchtig en vertrekken luidruchtig, nergens rekening mee houdend en een enorme zooi achterlatend. De tekst beweerd dat China Tibet een hogere levensstandaard heeft gebracht. Wat altruïstisch van China. Tussen de propaganda door is er genoeg interessants te zien, de meeste indruk maakt het beschilderde doek (thangka) met de geschiedenis, folklore en levensvisie van Tibet van ruim 600 meter lang.

De voornaamste reden voor het bezoek van Xining is te voorkomen dat ik last van hoogteziekte ga krijgen. Want jawel, het is zover. Het heeft wat voeten in de aarde gehad om de permit voor Tibet te bemachtigen. Ik neem ’s werelds hoogste treinrit (ruim 5000 meter mocht iemand er naar vragen), de Qinghai-Tibet route naar Lhasa. Bepaald niet een met de minste uitzichten. Understatement alert. Ik beschouw leven in de polder in deze als een voordeel; bepaalde dingen ontbreken nu eenmaal aan het landschap. Daardoor waardeer ik elke glooiing, elke heuvel. En bergen, tja, daar kan ik niet genoeg van krijgen. Op het station wordt een peloton soldaten op aanwezigheid gecheckt. To! Present! Het aantal gewaden is toegenomen, hier en daar zie ik de bekende rode pij.

Nu zou ik het liefst schrijven dat het me geen centje pijn of moeite heeft gekost, dat ik fluitend hoogtes kan trotseren. Dat, ondanks ik me normaal onder zeeniveau bevind, m’n hand niet omdraai voor een kilometer meer of minder. De werkelijkheid is een zielig hoopje mens. In de trein begin ik me beroerder te voelen naarmate de klim vordert. De nacht is niet veel beter. Het voelt als een soort griep (inclusief pijnlijke gewrichten), met daarbij een stekende hoofdpijn. Zelfs mijn coupégenoten trekken zich mijn lot aan en ik krijg wat pillen tegen de hoogteziekte. Daarop voel ik me iets beter, maar dat kan ook komen doordat Lhasa lager ligt dan de pas die de trein passeert.

Economisch, en (veel belangrijker), cultureel en godsdienstig centrum van Tibet: Lhasa. Kleurrijk, levendig, gelovig. Hoe valt zo’n unieke manier van denken en leven te omschrijven? Diverse tempels bezoeken, simpelweg rondlopen door het oude stadscentrum en ontzettend veel informatie krijgen; ik volg een soort snelcursus. De bevlogen gids Pema heeft zelf jaren in een tempel gestudeerd en heeft menig contact dat mijn groep iets extra’s oplevert. In en om de tempels zijn veel rituelen te vinden. Voortdurend zijn er mensen te zien die als offer scheutjes of schepjes boter in de kaarshouders deponeren. Later zal een monnik er een deel uitscheppen om ruimte te maken voor het volgende offer. Tibetanen bezoeken Lhasa minimaal eens in hun leven. Stel je voor dat je je elke stap languit voorover op de grond laat zakken, tot je de stad hebt bereikt. Stel je voor dat je daar twee jaar over doet. In elke heiligdom zijn massa’s mensen te zien die zich plat op de grond zakken, uren en uren achter elkaar.

En de aandacht voor mijn lengte (of het is mijn persoonlijkheid) is ongekend. De monnik wil met me op de foto, en daarna mag de hele groep foto’s nemen (gratis, normaal moet er betaald worden voor tempelfoto’s). Hij vraagt of hij ons ‘happy’ heeft gemaakt nu we foto’s mogen maken (Pema vertaald). We knikken. ‘Goed,’ antwoordt de monnik; ‘dat is waar godsdienst om draait.’ Ik kan wat godsdiensten bedenken die daar iets anders in staan. Ongemakkelijk is het wanneer ik, wachtend tot de groep compleet is, een kring van bewonderaars om mij heen krijg. De menigte groeit en de politie komt erbij om de mensen door te laten lopen en mij weg te wuiven. Alles wat niet gecontroleerd kan worden, is een bedreiging.

  • 21 December 2014 - 11:34

    Hanna Kinkel:

    Lieve Jordi

    hoogteziekte wij poldermensen kunnen ons hier niets bij voorstellen ( wel de hoogte hebben) maar daar weten we de directe oorzaak van.
    als jij de rit zou maken van enige meters lopen en dan plat op de buik heb je toch maar weer het voordeel dat je lang bent waarom ? omdat je eerder klaar bent 1.50 meter of 1.95 meter scheelt toch wel wat. Wij wensen jou en Sally fijne maar vooral bijzonder kerstdagen geniet ervan en tot mails

    lieve groet van
    Hanna ♥♥

  • 21 December 2014 - 20:04

    Winny:

    hee daar die Jordi,
    hopelijk ben je van de hoogteziekte minder ziek geworden noch gebleven dan het zich leek aan te dienen. Anders zou je dringend geadviseerd zijn door welke arts dan ook terug naar lagere hoogten af te dalen en voor jou is dat met jouw lengte wellicht wel meer meters dan voor Tibettanen en/of voor Chinezen.
    Flink offeren he voordat je verder gaat.
    Ben benieuwd of je nog naar Buthan zult gaan: dat staat nu hoog op mijn lijstje dus ik zou van jou dan wel willen weten of het echt de moeite waard zal zijn.
    Dan heb ik inmiddels begrepen dat je heel romantisch...de feestdagen vooral in goed gezelschap zult verkeren.. gezellig hoor.
    En vervolgens een maand later het volgende gezelschapje in Maleisie zult ontmoeten.
    Van hieruit alvast goeie feestdagen veel gezelligheid met Sally en tot daarna.
    xx Harry en Winny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Lhasa

Transmongolië naar Tibet '14

Treinen.

Recente Reisverslagen:

25 December 2014

Himalaya

21 December 2014

Tibet

11 December 2014

Chinees

04 December 2014

Uitzicht

22 November 2014

Meer eten
Jordi

Actief sinds 06 Jan. 2009
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 142141

Voorgaande reizen:

28 November 2018 - 03 Maart 2019

Midden-Amerika '18-'19

28 Juni 2018 - 20 Juli 2018

De berg op '18

27 November 2017 - 03 Maart 2018

Zuid-Amerika '17 / '18

31 Juli 2017 - 24 Augustus 2017

Canada ´17

18 November 2016 - 13 Februari 2017

Nieuw-Zeeland '16 / '17

15 Augustus 2016 - 28 Augustus 2016

Baltisch gebeuren '16

21 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Tropique '15

19 December 2014 - 21 Februari 2015

Hindiland '14 / '15

30 September 2014 - 19 December 2014

Transmongolië naar Tibet '14

07 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Beetje Balkan '13

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Roadtripping ' 12

23 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

Roadtripping '11

24 Januari 2010 - 31 Januari 2010

New York, New York! '10

25 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Roadtripping '09

11 Januari 2009 - 01 Mei 2009

Kaapstad '10

11 April 2007 - 21 April 2007

Chinareis '07

Landen bezocht: