Cape Town Home Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jordi - WaarBenJij.nu Cape Town Home Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jordi - WaarBenJij.nu

Cape Town Home Town

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

18 Januari 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn vorige stukje teruglezend, zie ik dat het een wel heel rommelig verhaal is. Weinig tijd en veel enthousiastme zal ik maar zeggen. Zoals al ik al geschreven heb, verblijf ik hier in een lodge, een soort studentenhuis. De eigenaar is een Nederlandse vrouw, die hier al heel lang woont.
Op het moment deel ik mijn kamer met een Engelsman en een Zuid-Afrikaan, maar de laatste vertrekt vandaag of morgen. Met een mannetje of 10, rest allemaal Nederlanders, delen we 2 badkamers en een keuken. We hebben een ruime tuin, en zelfs een zwembad, die ik overigens nog niet gebruikt heb.
In een straal van 100 meter bevinden zich nog 4 lodges van dezelfde eigenaresse, dus al met al is het hier klein Holland.
Supermarkt en wat barretjes zijn allemaal op loopafstand en we zitten ongeveer 10 minuten van het centrum. Kaapstad is in allemaal wijken verdeeld, zo we hebben een makkelijke referentie als we de taxi pakken. Onze wijk heet Observatory, en is een echte weerspiegeling van de stad. En vrij veilig hoor ;)

De dag dat ik aankom begint meteen al goed. Degene die mij heeft rondgeleid in de lodge heeft plannen om diezelfde dag de zonsondergang te gaan kijken op Lion's Head, een heuveltje van 669m. onder de rook van Table Mountain. Enthousiast gezegd dat ik meega, dus met 4 Brabo's/Limbo's in een autootje gewurmd en naar de voet van de berg gereden. Om 19:03 gaan klimmen en precies op tijd (20:01) voor de zonsondergang de top bereikt. Er staat een uur tot 1,5 uur voor, best netjes al zeg ik het zelf. Schitterend uitzicht op de stad en verschillende baaien, een hoop foto’s gemaakt. Rond een uur of 10 zijn we weer beneden, terug hebben we de 1,5 uur wel gehaald, helaas duurt het wat langer voordat de maan aan de hemel staat.

Kennis gemaakt op mijn stageadres, echt een vet bedrijf! Niet in de laatste plaats door de enthousiastme van de eigenaar, Mark. De bedrijfscultuur is hier wat anders dan in NL, maar ik ga het helemaal leuk vinden. Afgesproken dat ik pas op maandag ga beginnen, er zijn net wat nieuwe mensen aangekomen waarmee ik nog een beetje toeristje ga spelen.

Samen met m’n engelse roomy naar Good Hoop Castle gegaan, een fort dat in de vroege periodes van Kaapstad de macht over de kaap vertegenwoordigde. Veel Nederlandse geschiedenis! Zuid-Afrikaans is echt een geweldige taal om te lezen, op een enkel woord na kan ik het goed begrijpen.

Met een groepje naar Robben Island geweest, het eiland dat tijden dienst heeft gedaan als gevangenis voor oa. Nelson Mandela. De historie die zo’n plaats uitademt vind ik altijd facinerend, en je hebt ook nog eens een fantastisch uitzicht op Kaapstad.
Naar een trendy markt geweest, en, heel toeristisch, een bustoer (zo’n verschrikkelijk rood ding met open dak) door de stad gemaakt. Best grappig, een ander point of view over de stad, maar ik voel me geen toerist. Ik woon hier mensen!
De bustoch brengt ons onder Table Mountain, met een prima uitzicht op de stad.
Een tijdje op bij Camps Bay Beach doorgebracht, zo’n boulevard/strand met Miami-uitzicht en een hoop hippe personen. Maar wat een uitzicht!
Nog een tijdje in het centrum geslenterd, door Company’s Garden, om met een cocktail in een reggaetentje te eindigen.

Onze eerste braai gehad, het vlees is wat ondervertegenwoordigd, leermomentje zullen we maar zeggen. Daarna naar een semi-hippe tent, met dresscode, wat er op neer komt dat de mannen nette schoenen en een kraagje moeten hebben en vrouwen er zo ordinair mogelijk uit mogen zien. Het is dan ook een engelse tent.

Deze week was echt een vakantie, de tijd gaat ontzettend hard en ik heb me nog niet verveeld, toch wel iets waar ik een beetje bang voor was. Gelukkig hebben we een leuk groepje waar we van alles mee doen.
In de avond eten we meestal buiten de deur, het is goedkoop en ook nog eens lekker makkelijk. Voor een tientje kan je lekker eten, drinken en heb je nog een toetje.
We hebben al wel een aantal keren thuis gegeten.

Het meest bijzondere hier vind ik dat ik me zo verschrikkelijk snel thuis voel. Na echt 2 dagen heb ik het gevoel alsof ik hier woon, in tegenstelling tot zo’n (ook niet verkeerd) vakantiegevoel.
Ik verwacht dat als ik volgende week ga beginnen met stage, ik me helemaal als ‘normaal, werkende mens’ ga voelen. En toch niet zo heel normaal, want wat een stad is Kaapstad. De magnifieke Table Mountain & vrienden, de sfeer, de gemoedelijkheid. Het is moeilijk omschrijven, maar ook al is Kaapstad een gigantische stad, een echt stadsgevoel heb je hier niet. Maar wel de voordelen :)
Ik ben verliefd op Kaapstad!

Notes.
- Foto’s kan ik nog niet laten zien, kabeltje ligt thuis omdat ik niet had verwacht dat ik ze hier ergens kon droppen. Op m’n stage hadden ze het al over een laptop die ik permanent kan lenen, als dit doorgaat zal ik het thuisfront vragen een pakketje deze kant op te sturen.
- Er staat een computer met internet in de huiskamer van de lodge.
- In plaats van een scheerapparaat heb ik een huis-tuin-keuken scheermes.
- M’n horloge draag ik zelden, dus het kapmesverhaal gaat voor mij niet op. Sowieso is Kaapstad een stukje veiliger dan Jo’burg.
- Nee Urby, je mag m’n chocola niet opeten.
- Moguh Gino, het bier smaakt hier prima, en naar meer.
- Het gemak van overzichtelijke (oke, geringe) baardgroei is dat je maar 1x in de maand hoeft te scheren, dus die baard zit er niet in helaas.

Voor de lieve mensen die mij drop en dergelijke willen sturen, :P mijn adres is:

Jordi Otten
The Lodge Obs.
Milton Road 36
Oservatory 7925
Capetown
South Africa

  • 18 Januari 2009 - 10:09

    Jan:

    mooi verhaal jongen! en nog veel plezier daar;)

  • 18 Januari 2009 - 10:20

    Simoon:

    Hee lief:)

    Wauw, wat een verhalen!:D Super tof dat je al zoveel heb gezien, en zo'n leuke groep hebt gevonden om die dingen mee te doen!
    Veel plezier op je stage morgen!:)

    Liefs, kusj

  • 18 Januari 2009 - 10:51

    Simoon:

    Hee lief:)

    Wauw, wat een verhalen!:D Super tof dat je al zoveel heb gezien, en zo'n leuke groep hebt gevonden om die dingen mee te doen!
    Veel plezier op je stage morgen!:)

    Liefs, kusj

  • 18 Januari 2009 - 13:06

    Ons:

    hej jochie, je vrienden en erik gaan poolen
    kus

  • 18 Januari 2009 - 14:11

    Nita & Lisa:

    Hej Jor!
    Klinkt goed je verhalen :)
    We hebben je gisteren wel gemist in de kroeg hoor.. Heb je de schaatsfoto's nog gezien? Succes op je stage deze week!
    Xx van ons

  • 18 Januari 2009 - 20:28

    Timbo:

    Hey Jor,

    Wat een vocabulair heb jij man! Maar stoer dat het zo mooi is daar en maar nog veel plezier. Maar dat heb je al :P

    Wel flauw dat je broertje je chocola niet mag opeten xD

    Tim

  • 19 Januari 2009 - 20:48

    Ilse:

    het klinkt echt goed allemaal zeg! hoe was je eerste dagje op je stage? is het allemaal leuk?
    geniet er van!
    Liefs.

  • 21 Januari 2009 - 20:27

    Perry En Linda:

    Goed om te horen dat het zo toppie is. Veel succes op je stage!!!

  • 21 Januari 2009 - 20:28

    Perry En Linda:

    Goed om te horen dat het zo toppie is. Veel succes op je stage!!!

  • 23 Januari 2009 - 15:04

    Opa En Oma Vd Meer:

    Hoi Jordi,
    Geweldig dat we weer eens iets van je gehoord hebben. We merken wel dat je al goed gewend bent. Heel veel plezier nog en succes op je stage. We hopen snel weer wat van je te horen!
    Liefs Opa en Oma

  • 25 Januari 2009 - 12:26

    Alkmania 7:

    mooi klote wil,
    3-4 verloren van dos. we kregen vlak voor tijd de winnende tegen, maarja als jij erbij was hadden we vast weelde dikker verloren. ;-)
    x, stef

  • 25 Januari 2009 - 18:21

    Oma Otten:

    Hallo mijn lieve jongen,
    Hoe maak je het?
    Vanmiddag weer drukte van jewelste in de Elzenstraat. Mijn chocolaatjes, koekjes, stukjes kaas, nootjes en ja zelfs mijn theepot is voller gebleven dan op andere zondagen van het jaar.Ik weet, ik moet het even zonder je doen.
    Ik wens je heel veel stageplezier met veel goede leermomentjes.

    liefs oma Otten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Kaapstad '10

Stage en een stukje wereld.

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2009

:)

02 Mei 2009

The last inches

29 April 2009

Travel around part IV

22 April 2009

Travel around part III

22 April 2009

Travel around part II
Jordi

Actief sinds 06 Jan. 2009
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 142171

Voorgaande reizen:

28 November 2018 - 03 Maart 2019

Midden-Amerika '18-'19

28 Juni 2018 - 20 Juli 2018

De berg op '18

27 November 2017 - 03 Maart 2018

Zuid-Amerika '17 / '18

31 Juli 2017 - 24 Augustus 2017

Canada ´17

18 November 2016 - 13 Februari 2017

Nieuw-Zeeland '16 / '17

15 Augustus 2016 - 28 Augustus 2016

Baltisch gebeuren '16

21 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Tropique '15

19 December 2014 - 21 Februari 2015

Hindiland '14 / '15

30 September 2014 - 19 December 2014

Transmongolië naar Tibet '14

07 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Beetje Balkan '13

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Roadtripping ' 12

23 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

Roadtripping '11

24 Januari 2010 - 31 Januari 2010

New York, New York! '10

25 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Roadtripping '09

11 Januari 2009 - 01 Mei 2009

Kaapstad '10

11 April 2007 - 21 April 2007

Chinareis '07

Landen bezocht: